ویزای کار کانادا

ویزای کاری کانادا، مجوزی است که به واسطه آن می‌توانید در این کشور به مدت مشخصی، کار و زندگی کنید. دولت با صدور ویزای کاری کانادا به دنبال تامین نیروی کار مورد نیاز خود است. مهاجرت کاری به کانادا در سال‌‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. با این حال این کشور در سال 2023 قصد دارد از 421000 نیروی کار خارجی استقبال کند.
ویزای کار کانادا

فهرست مطالب

ویزای کاری کانادا، مجوزی است که به واسطه آن می‌توانید در این کشور به مدت مشخصی، کار و زندگی کنید. دولت با صدور ویزای کاری کانادا به دنبال تامین نیروی کار مورد نیاز خود است. مهاجرت کاری به کانادا در سال‌‌های اخیر به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. با این حال این کشور در سال 2023 قصد دارد از 421000 نیروی کار خارجی استقبال کند.

اولین چیزی که باید قبل از درخواست ویزای کار کانادا بدانید، شرایط ویزای کار کانادا است. ویزای کاری کانادا در دو نوع مجوز کار آزاد (Open Work Permits) و مجوز کار خاص کارفرما (Employer specific Permit) صادر می‌شود که شرایط هر کدام متفاوت است. اگر بتوانید ویزای کار آزاد کانادا را دریافت کنید، می‌توانید در هر مکانی و برای هر کارفرمایی که بخواهید، کار کنید. همچنین نیاز به ارائه LMIA (ارزیابی تاثیر بازار کار) نخواهید داشت. LMIA مدرکی است که ثابت می‌کند هیچ شهروند کانادایی برای انجام شغل مورد نظر داوطلب نشده است و کارفرما می‌تواند یک فرد خارجی استخدام کند. 

چرا مهاجرت به کانادا؟

  • نهمین اقتصاد برتر جهان از لحاظ تولید ناخالص داخلی (ایران بیست و ششم است) | منبع: Economic
  • 21 امین کشور برتر جهان از لحاظ قدرت خرید (ایران در رتبه 100 جای دارد) | منبع: Economic
  • یازدهمین کشور پاک و تمیز از فساد اقتصادی (ایران در رتبه تأسف برانگیز 149 قرار دارد) | منبع: سازمان شفافیت بین‌الملل
  • دوازدهمین کشور برتر جهان از لحاظ شاخص توسعه انسانی (ایران در رتبه 47 جای دارد) | منبع: HDR
  • دهمین نظام آموزشی قدرتمند و کارآمد دنیا (ایران در جایگاه 51 قرار گرفته است) | منبع: OECD

در مجوز کار خاص کارفرما، مقرراتی در work permit درج می‌شود که باید طبق آن عمل کنید. برای مثال، نام کارفرما در مجوز عنوان می‌شود و فقط می‌توانید کارمند او باشید. مدت زمان فعالیت کاری شما و موقعیت مکانی هم در آن قید می‌شود. قبل از درخواست مجوز کار خاص کارفرما، شخصی که قرار است شما را استخدام کند، باید یک نسخه LMIA و یک پیشنهاد شغلی به شما بدهد تا آن را ضمیمه پرونده کنید.

انواع ویزای کاری کانادا

انواع ویزای کاری کانادا
انواع ویزای کاری کانادا
  • مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه فدرال
  • اسکیل ترید کانادا (Skilled Trade)
  • جاب آفر کانادا (Job Offer)
  • ویزای کار استانی کانادا (PNP)
  • ویزای خود اشتغالی کانادا
  • ویزای کار بعد از تحصیل کانادا (PGWP)
  • برنامه انتقال درون شرکتی ICT کانادا

مقایسه روش‌های مهاجرت کاری به کانادا

نام روشهزینهمدت زمان رسیدگیشرایط اصلیمزایامعایب
TFWP۱۵۵ دلار (ورک پرمیت)متغیر (معمولا ۲ تا ۳ ماه)داشتن جاب آفر از کانادامسیری برای کسب سابقه کار کانادایینیاز به داشتن مجوز LMIA از سمت کارفرما
IMP۱۵۵ دلار (ورک پرمیت)متغیر (معمولا ۲ تا ۳ ماه)شرایط هر یک از برنامه‌های زیر مجموعه متفاوت استبدون نیاز به داشتن مجوز LMIA
ICT۱۵۵ دلار (ورک پرمیت)متغیر (معمولا ۲ تا ۳ ماه)داشتن حداقل یک سال سابقه کاری به عنوان مدیر ارشد، مدیر اجرایی یا نیروی متخصصبدون نیاز به داشتن مجوز LMIA و نمره زبان بالامحدود به کارکنان شرکت‌های بین‌المللی
PGWP۱۵۵ دلار (ورک پرمیتمتغیر (معمولا ۴ تا ۵ ماه)مدرک فارغ‌التحصیلی از موسسات آموزشی واجد شرایط کاناداکسب سابقه کار کانادایی بلافاصله پس از تحصیل در کانادامحدود به فارغ‌التحصیلان موسسات کانادایی
Caregiver۵۷۷ دلار (ورک پرمیت)متغیر (میانگین ۳۰ ماه)داشتن جاب آفر در مشاغل پرستار خانگی (در صورت داشتن سابقه کاری کمتر از ۱ سال) و مدرک زبان در سطح CLB 6بدون نیاز به داشتن مجوز LMIAمدت زمان طولانی رسیدگی به پرونده‌ها
FSW۱,۳۶۵ دلارمتغیر (۱۲ تا ۳۰ ماه)یک سال سابقه کار حرفه‌ای و مدرک زبان در سطح CLB 7بدون نیاز به داشتن جاب آفرسیستم رقابتی بر اساس امتیاز
FST۱,۳۶۵ دلارمتغیردو سال سابقه کاری در مشاغل فنی واجد شرایط و داشتن جاب آفربدون نیاز به نمره زبان بالامحدود به برخی مشاغل فنی و نیاز به داشتن جاب آفر یا گواهی احراز صلاحیت
CEC۱,۳۶۵ دلارمتغیر (۴ تا ۶ ماه)سابقه کار کاناداییبدون نیاز به داشتن جاب آفر و مدت زمان رسیدگی کوتاه‌ترنیاز به داشتن حداقل یک سال سابقه کار در کانادا 
PNP۱,۳۶۵ دلارمتغیر (۱۰ تا ۱۲ ماه از طریق اکسپرس انتری)شرایط هر استان متفاوت استبرنامه‌های استانی متنوع با توجه به نیاز هر استان
QSWP۱,۳۶۵ دلارمتغیر (۱۸ تا ۲۰ ماه)سابقه کار حرفه‌ای و تسلط به زبان فرانسویمحدود به متقاضیانی که قصد زندگی در کبک را دارند.
AIP۱,۳۶۵ دلارمتغیر (میانگین ۳۰ ماه)داشتن جاب آفر از کارفرمایی در استان‌های آتلانتیکبدون نیاز به داشتن مجوز LMIAمحدود به استان‌های آتلانتیک کانادا

مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه فدرال

این برنامه متداول‌ترین روش اخذ اقامت کاری کاناداست. متقاضیان خارجی باید در دو روش اسکیل ورکر (Skilled Worker) و اسکیل ترید (Skilled Trade) از طریق سیستم اکسپرس انتری برای اخذ ویزای کاری کانادا اقدام کنند.

اسکیل ورکر کانادا (Skilled Worker)

نیروهای کار ساده و نیروهای متخصص می توانند با استفاده از برنامه اسکیل ورکر کانادا از طریق برنامه اکسپرس انتری و سیستم امتیازبندی، پی آر کانادا از طریق کار را دریافت کنند.

از جمله شرایط مهاجرت کاری به کانادا در این روش؛ وجود شغل متقاضی در مشاغل با دسته‌بندی‌های TEER 0 یا TEER 1 یا TEER 2 و یا TEER 3 لیست ناک کانادا، حداقل 1 سال سابقه کار و داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره CLB 7 به بالاست.

اسکیل ترید کانادا (Skilled Trade)

نیروهای متخصص و فنی با داشتن مشاغل با دسته‌بندی‌های TEER 2 یا TEER 3 می‌توانند از طریق برنامه اسکیل ترید و شرکت در سیستم امتیازبندی، ویزای شغلی کانادا را دریافت کنند. از جمله شرایط اقامت کاری در کانادا از طریق برنامه اسکیل ترید؛ داشتن مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی با نمره CLB 5/CLB 4 و سابقه کاری است.

جاب آفر کانادا (Job Offer)

جاب آفر کانادا همان پیشنهاد شغلی است که از سمت یک کارفرمای مورد تایید برای کار در کانادا به متقاضی داده می‌شود. با داشتن شرایط مورد نیاز و پیدا کردن یک پیشنهاد شغلی در کانادا می‌توانید ویزای جاب آفر کانادا یا ویزای کاری کوتاه مدت کانادا بگیرید.

البته یک راه بهتر هم هست! می‌توانید این دعوت نامه کاری کانادا را در سیستم اکسپرس اینتری وارد کرده و امتیاز خود را برای اخذ اقامت کانادا از طریق کار افزایش دهید.

برای پیدا کردن جاب آفر در کانادا می‌توانید از کاریابی‌های کانادایی یا ایرانی کمک گرفته و لیست مشاغل مورد نیاز کانادا را هم به‌صورت مداوم زیرنظر بگیرید.

ویزای کار استانی کانادا (PNP)

دولت کانادا این اختیار را به استان‌ها داده است تا با توجه به نیازهای خود در زمینه کار، سرمایه‌گذاری، تحصیل و … مهاجر جذب کنند.

معمولاً در برنامه‌های استانی کانادا یک سیستم امتیازدهی وجود دارد که فرد بر اساس آن ارزیابی ‌شده و در نهایت می‌تواند ویزای کاری کانادا را اخذ کند.

اخذ جاب آفر استانی کانادا و شرکت در برنامه اکسپرس اینتری هم در این روش ممکن است.

استان‌های بریتیش کلمبیا (British Columbia)، ساسکاچوان (Saskatchewan) و نیوبرانزویک (New Brunswick) با توجه به شرایط زندگی مناسب و بازار کار پررونق، از مهم‌ترین مقاصد کار در کانادا برای ایرانیان هستند.

اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه_گذار
اخذ اقامت دائم کانادا از طریق سرمایه_گذار

ویزای خود اشتغالی کانادا

اگر در حوزه‌های فرهنگی، هنری و ورزشی فعالیت می‌کنید و به‌دنبال اخذ ویزای کاری کانادا هستید، برنامه خوداشتغالی کانادا گزینه خوبی برای شماست. مهم‌ترین تخصص‌های مورد تایید برای اخذ این ویزا این موارد هستند:

تخصص‌های ورزشیتخصص‌های فرهنگی-هنری
ورزشکارطراح
مربی ورزشینویسنده
داور ورزشینقاش
راهنما و مربی برنامه‌های ورزشینوازنده
عکاس

از جمله مهم‌ترین شرایط ویزای کاری کانادا از طریق برنامه خوداشتغالی: داشتن حداقل 2 سال سابقه کار حرفه‌ای، کسب حداقل 35 نمره از 100 در سیستم امتیازبندی و تمکن مالی است.

البته کانادا درمورد این ویزا سخت‌گیری‌های زیادی دارد و تنها به افراد شاخص و حرفه‌ای در سطح جهانی ویزا می‌دهد.

ویزای کار بعد از تحصیل کانادا (PGWP)

دانشجویانی که مقطع بالاتر از دیپلم را در کانادا گذرانده‌اند، پس از فارغ التحصیلی می‌توانند به‌مدت 6 ماه دنبال کار بگردند و در صورت پیدا کردن کار، درخواست ویزای کار پس از تحصیل کانادا PGWP یا (Post Graduate Work Permit) بدهند.

ویزای شغلی کانادا برای دانشجویان تا سقف 3 سال صادر می‌شود و این افراد می‌توانند در این مدت سابقه کار در کانادا را به رزومه خود اضافه کنند. دانشجویان با این سابقه کاری می‌توانند از طریق برنامه تجربه کار کانادایی (Canadian Work Experience) یا روش‌هایی دیگر اقامت کاری دائم کانادا را اخذ کنند.

بیشتر بخوانید :

ویزای سرمایه گذاری کانادا

ویزای تحصیلی کانادا 

برنامه انتقال درون شرکتی ICT کانادا

برنامه ICT یکی از روش‌های مهاجرت شغلی به کانادا به‌صورت موقت است که می‌توان آن را به اقامت دائم و اخذ پاسپورت کانادا هم تبدیل کرد.

این برنامه به مدیران اجازه می‌دهد بدون نیاز به مدرک زبان و مدرک تحصیلی و بدون محدودیت سنی از طریق انتقال کسب و کار به کانادا، به این کشور مهاجرت کنند.

امکان اخذ ویزای همراه کانادا برای اعضای خانواده و حتی تبدیل آن به اقامت دائم هم در این روش وجود دارد.

حداقل حقوق در کانادا

در حال حاضر، متوسط دستمزد ناخالص یک فرد در کانادا 54630 دلار در سال است. طبق Statistics Canada، میانگین درآمد یک کارمند تمام وقت یا پاره وقت در هر ساعت در این کشور 29.51 است که شامل اسکان، حمل و نقل و سایر مزایا می‌شود. طبق آمار، در سال 2022 متوسط درآمد در کانادا در استانهای مختلف بیش از حد انتظار افزایش یافته است. افزایش دستمزد در سال 2022 در انتاریو 3.4 درصد، در  کبک حدود 3.5 درصد، در بریتیش کلمبیا 3.3 درصد و در آلبرتا 3.2 درصد بوده است.

حداقل حقوق در کانادا
استان/ ایالتحداقل دستمزد ساعتی
(دلار کانادا)
آلبرتا (Alberta)15.00 دلار
بریتیش کلمبیا (British Columbia)15.20 دلار
مانیتوبا (Manitoba)11.95 دلار
نیو برانزویک (New Brunswick)11.75 دلار
نیوفاندلند و لابرادور (Newfoundland and Labrador)12.50 دلار
نورت وست تریتوریز (Northwest Territories)15.20 دلار
نوا اسکوشیا (Nova Scotia)12.95 دلار
نوناووت (Nunavut)16.00 دلار
اونتاریو (Ontario)15.00 دلار
جزیره پرنس ادوارد (Prince Edward Island)13.00 دلار
کبک (Quebec)13.50 دلار
ساسکاچوان (Saskatchewan)11.81 دلار
یوکان (Yukon)15.20 دلار

ساعت کاری معقول، ثبات اقتصادی و درآمد بالا، شرایط کار در کانادا را برای ایرانیان و مردم سایر کشورهای دیگر ایده آل کرده است.

هزینه ویزای کار کانادا

هزینه ویزای کار کانادا با توجه به نوع ویزا و شرایط شما می‌تواند متفاوت باشد. جدای از هزینه وکیل و پیگیری پرونده، اخذ ورک پرمیت کانادا و کار در این کشور یک‌سری هزینه‌های دولتی هم دارد. مهم‌ترین موارد این هزینه‌ها در زیر آمده است:

هزینه ویزای کار کانادا
ورک پرمیت155 دلار برای هر نفر
ویزای خوداشتغالی و برنامه کاری کبک2140 دلار (متقاضی اصلی)
اکسپرس اینتری2300 دلار (متقاضی اصلی)
هزینه بیومتریک (انگشت‌نگاری)85 دلار (برای هر نفر)

امتیاز بندی ویزای کار کانادا

همان‌طور که احتمالا تا الان متوجه شده‌اید، بسیاری از روش‌های مهاجرت کاری به کانادا تابع سیستم امتیازبندی هستند.

به‌غیر از روش خود اشتغالی، مابقی ویزاهایی که سیستم امتیازبندی دارند، منظور همان سیستم امتیازبندی اکسپرس انتری است.

در این سیستم طبق 6 معیار و در 2 مرحله به شما امتیاز داده می‌شود:

معیارهای امتیازبندی اکسپرس انتری کانادا
سنمیزان تحصیلاتسابقه کار
مهارت‌های زبان انگلیسی/ فرانسویمیزان انطباق پذیریداشتن پیشنهاد شغلی

هر چه امتیاز بالاتری کسب کنید، شانس اخذ ITA و اقامت کاری کانادا برای شما بیشتر است.

مدارک لازم برای ویزای کاری کانادا

مدارک مورد نیاز برای ویزای کار کانادا با توجه به نوع روش مهاجرتی و شرایط شما میتواند متفاوت باشد. اما معمولا برای مهاجرت کاری به کانادا این مدارک را باید آماده کنید:

  • مدارک شخصی: پاسپورت معتبر و مدت‌دار، شناسنامه، عکس، کارت ملی، سند ازدواج، کارت پایان خدمت یا معافیت (برای آقایان) و … . در صورت لزوم کپی یا ترجمه این مدارک
  • مدرک زبان انگلیسی یا فرانسوی  (CELPIP, IELTS, TEF)
  • مدارک سوابق کاری
  • مدرک دوره‌های گذرانده شده و مهارت‌ها
  • مدارک تحصیلی معتبر و معادل سازی شده
  • مدارک تمکن مالی
  • مدارک نداشتن سو سابقه کیفری
  • ارائه نامه جاب آفر (در صورت وجود)
  • مدارک آزمایشات پزشکی و سلامت
  • ارائه رسید پرداخت هزینه‌های مربوطه
مهاجرت کاری به کاناد
مهاجرت کاری به کاناد

وضعیت کار در کانادا

ساعات کاری در کانادا 8 ساعت در روز و 40 ساعت در هفته است. برای کسانی که قصد کار کردن در ساعت بیشتر را دارند، حداکثر زمان کار هفتگی 48 ساعت در نظر گرفته‌شده است.

وضعیت و قوانین کار در کانادا
ساعات کاری استاندارد در روز8 ساعت
ساعت کاری استاندارد در هفته40 ساعت
حداکثر ساعات کاری در هفته48 ساعت
دستمزد اضافه کاری1.5 برابر دستمزد ساعات کاری عادی
روزهای کاری در کانادادوشنبه – جمعه
روزهای تعطیل هفتهشنبه و یکشنبه

شرایط ویزای کاری کانادا

شرایط مهاجرت به کانادا از طریق کار با توجه به نوع ویزا و روش مهاجرتی متفاوت است. اما گرفتن ویزای کاری کانادا یک‌سری شرایط عمومی دارد که مهم‌ترین آن‌ها در زیر آمده است:

مهم‌ترین شرایط اخذ ویزای کار کانادا
سنحداقل 18 سال
مدرک تحصیلیحداقل دیپلم
سابقه کارحداقل 1 سال
مدرک زبانآیلتس 5 معادل CLB 8
حداقل امتیاز67 در مرحله اول
نامشخص در مرحله دوم

سیستم اکسپرس انتری برای کار در کانادا

طبق سیستم اکسپرس انتری میزان مهارت افراد متقاضی در برنامه‌های اسکیلد ورکر (Federal Skilled Worker)، اسکیلد ترید (Skilled Trade)،  تجربه کلاس کانادایی (Canadian Experience  ( Class    و یا برنامه‌های استانی Provincial Nominee   PNP) ) امتیازبندی می‌شود. برنامه‌های اسکیلد ورکر، اسکیلد ترید و تجربه کلاس کانادایی فدرال بوده و برنامه PNP استانی است. هر دو این برنامه‌ها توسط دولت کانادا و اداره مهاجرت مدیریت می‌شود. طرح دیگری به نام آتلانتیک پایلوت (Atlantic Pilot) وجود دارد که به منطقه آتلانتیک کانادا اختصاص دارد و استان‌های نیوبرانزویک، نوا اسکوشیا، پرینس ادوارد، لابرادور و نیوفاندلند را شامل می‌شود. 

جدا از امتیاز بندی سیستم کل، هر ایالت کانادا هم شرایط کاری و سیستم امتیاز بندی خاص خود را دارد. اما نکته مشترک تمام ایالت‌ها این است که به دنبال جذب نیرو‌های ماهر هستند و این یک فرصت بزرگ برای کسانی است که با دارا بودن شرایط، قصد مهاجرت به کانادا را دارند. توجه داشته باشید که فاکتورهای مهارت، سن، مدرک زبان، مدرک تحصیلی، سوابق کاری و میزان سازگاری شما با محیط کانادا امتیاز جداگانه دارند. ممکن است امتیاز شما در یکی از این موارد پایین باشد ولی امتیاز بالا در یک مورد دیگر آن را جبران کند. ایالت‌های ساسکاچوان و بریتیش کلمبیا در حال حاضر فرصت‌های شغلی زیادی دارند و جزو مهاجرپذیرترین ایالت‌های کانادا هستند.  

در سیستم امتیاز بندی اسکیلد ورکر کانادا باید بتوانید از دو مرحله عبور کنید تا توانایی و تخصص خود را اثبات کنید. امتیاز مرحله اول 100 و حداقل نمره قابل قبول 67 است. شما تنها در صورت کسب امتیاز کافی از مرحله اول می‌توانید وارد مرحله دوم شوید. مهم‌ترین امتیاز شرکت در برنامه اکسپرس انتری این است که از همان ابتدا فرد متقاضی و همسر و فرزندان زیر 18 سال اقامت دائم کانادا را اخذ می‌کنند.

انواع مجوزهای کار در کانادا

1.  اشتغال نیمه وقت در کنار تحصیل در کانادا

چنانچه در یکی از موسسات آموزشی تایید شده کانادا در حال سپری کردن یک دوره آموزشی حداقل ۶ ماهه در مقطع تحصیلات تکمیلی هستید، می‌توانید به صورت نیمه وقت و حداکثر ۲۰ ساعت در هفته کار کنید. البته در این شرایط مجوز کار رسمی دریافت نمی‌کنید، اما مجاز به کار کردن در این کشور هستید.

2. به عنوان همسر دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی

اگر همسر خود را در طول تحصیل در کانادا همراهی می‌کنید و او در یک دوره آموزشی معتبر حداقل ۸ ماهه در مقطع تحصیلات تکمیلی ثبت نام کرده است، می‌توانید با اخذ مجوز کار آزاد معادل مدت زمان تحصیل همسرتان در کانادا مشغول به کار شوید. 

 3. انتقال به یک نهاد کانادایی – انتقال درون شرکتی

اگر در حال حاضر در شرکتی کار می‌کنید که با یک نهاد کانادایی ارتباط دارد، در صورتی که پیشنهاد کار برای سِمت مدیریت یا اجرا دریافت کنید، می‌توانید بدون نیاز به صدور LMIA، مجوز کار ویژه کارفرما را به دست بیاورید. 

4. از طریق برنامه French-Mobility

آیا به زبان فرانسوی صحبت می‌کنید و در خارج از کبک از یک کارفرمای کانادایی جاب آفر دارید؟ می‌توانید از طریق برنامه French-Mobility بدون نیاز به LMIA، مجوز کار ویژه کارفرما دریافت کنید.

5. با دریافت جاب آفر در مشاغل حوزه تکنولوژی و فناوری، از طریق برنامه استعدادهای جهانی (Global Talent Stream) 

کارفرمایان کانادایی که مایل به استخدام نیروی کار موقت خارجی در حوزه فناوری و تکنولوژی یا استخدام متقاضیان دارای مهارت‌های منحصر به فرد هستند، می‌توانند از طریق برنامه استعدادهای جهانی کانادا درخواست LMIA دهند. 

در برنامه استعدادهای جهانی نیاز نیست اثبات کنید که هیچ شهروند یا مقیم دائم کانادا برای انجام موقعیت شغلی در نظر گرفته شده وجود ندارد. مذاکره با دپارتمان اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) در مورد نحوه کمک به بازار کار کانادا با نامه نگاری‌های معمولی یا به صورت آنلاین صورت می‌گیرد. 

علاوه بر این که هیچ مدرکی برای استخدام مورد نیاز نیست، درخواست‌های برنامه استعدادهای جهانی در مدت ۱۵ روز پردازش می‌شوند و این یکی دیگر از مزیت های بزرگ این برنامه است. 

با نامه تاییدیه LMIA و جاب آفر، نیروی کار خارجی می‌تواند درخواست اخذ مجوز کار موقت کانادا را به IRCC ارائه دهد و مجوز کار مخصوص کارفرما را دریافت کند. درخواست‌های این برنامه با سرعت و اولویت بیشتری بررسی می‌شوند. مجوز کار صادر شده تحت برنامه استعدادهای جهانی، بسته به شرایط جاب آفر، معمولاً تا ۲ سال معتبر است. هدف دولت کانادا از ارائه این ویزا به افراد خارجی، کمک به رشد مشاغل کانادا و شرکت‌های نوپا است.

ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان و دانش_آموزان
ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان و دانش_آموزان

6. دریافت جاب آفر در بخش مراقبت از کودکان یا افراد مسن

اگر تحصیلات، زبان و تجربه کاری مد نظر را برای دریافت جاب آفر به عنوان پرستار خانگی (برای مراقبت از افراد مسن، افراد با نیازهای ویژه یا کودکان) داشته باشید، می‌توانید با پشت سر گذاشتن مراحل اداری تعیین شده، مجوز کار در کانادا را دریافت کنید.

7. ارسال درخواست مهاجرت در داخل کانادا با بهره مندی از بیش از ۸۰ روش مهاجرتی موجود

اگر شرایط مهاجرت از طریق یک برنامه مهاجرتی مختص متقاضیان داخل کانادا را دارا هستید، می‌توانید مجوز کار آزاد بگیرید. در بعضی موارد، فقط در صورتی که در حال حاضر مجوز کار داشته باشید یا مجوز کار شما در ۴ ماه اخیر یا کمتر منقضی شده باشد، شرایط مدنظر را کسب خواهید کرد. این نوع مجوز کار به عنوان Bridging open work permit شناخته می‌شود. 

8. حمایت مالی توسط همسر یا شریک زندگی کانادایی از طریق برنامه اسپانسرشیپ  

اگر در کانادا به عنوان بازدید کننده، دانشجو یا نیروی کار از وضعیت معتبری قرار دارید، می‌توانید درخواست خود را تحت برنامه اسپانسرشیپ همسر ارائه دهید. بعد از طی مدت زمان رسیدگی به درخواست‌های این برنامه و در صورت تایید شدن درخواست، مجوز کار آزاد دریافت خواهید کرد.

9. دریافت تاییدیه از یکی از برنامه‌های مهاجرتی آزمایشی کارفرما محور

کانادا چندین برنامه مهاجرتی آزمایشی دارد که به کارفرمایان اجازه می‌دهد در راستای برطرف کردن نیازهای خاص یک منطقه برای استخدام نیروی کار خارجی اقدام کنند. به عنوان مثال، برنامه آزمایشی آتلانتیک که استانهای نووا اسکوشیا، نیوبرانزویک، جزیره پرنس ادوارد، نیوفاندلند و لابرادور را در بر می‌گیرد، برنامه مناطق روستایی و شمالی که شامل جوامع روستایی موجود در سراسر کاناداست و برنامه آزمایشی Agri-Food برای استخدام فعالین حوزه کشاورزی و غذایی جزو این برنامه‌ها هستند.

 این برنامه‌های آزمایشی بیشتر برنامه‌های کارفرما هستند که به متقاضیان واجد شرایط اجازه می‌دهد تا برای اخذ مجوز کار در کانادا اقدام کنند و در بیشتر موارد، اقامت دائم این کشور را نیز دریافت کنند. با دریافت تاییدیه از طرف این برنامه ها و بسته به روشی که تحت آن درخواست خود را ارسال کرده اید، می‌توانید مجوز کار ویژه کارفرما را که برای ۱ یا ۲ سال معتبر است، دریافت کنید.

10. شرکت در برنامه تحصیلی  Co-Op

کشور کانادا موقعیتی برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است که بر اساس آن اگر دانشجو بتواند مجوز تحصیل همراه با کار بگیرد، امکان کار کردن او در کانادا تضمین می‌شود. تحصیل همراه با کار تضمینی اصطلاحا co-op نیز نامیده می‌شود. دانشجویان بین المللی با شرکت در برنامه تحصیلی Co-Op و به شرط راضی بودن کارفرما از کار آنها، می‌توانند ویزای کاری کانادا را دریافت کنند.  

دوره‌های تحصیل به همراه کار تحصیلی در کانادا شامل دو مرحله هستند. در مرحله اول دانشجو دوره تحصیل را سپری می‌کند و در مرحله دوم در دوره کارورزی شرکت می‌کند. به عنوان یک دانشجو می‌توانید یک شغل دولتی داشته باشید یا در شرکت‌های چند ملیتی، انواع سازمان‌های مردم نهاد، کار هنری در محل دانشگاه و غیره مشغول به کار شوید.

مراحل ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان و دانش_آموزان
مراحل ویزای تحصیلی کانادا برای دانشجویان و دانش_آموزان

تبدیل سایر ویزاها به ویزای کار کانادا​

اگر با ویزای توریستی یا تحصیلی در کانادا هستید و  می‌خواهید با اخذ ویزای کار اقامت این کشور را دریافت کنید، می‌توانید به دو روش برای پیدا کردن کار اقدام کنید. شیوه اول این است که شرکت‌های نیازمند کار را شناسایی کنید و به صورت حضوری به آن مراجعه کنید و مصاحبه انجام دهید. 

روش دوم که رایج‌تر از شیوه اول است، مراجعه به موسسات دولتی و خصوصی کاریابی در کانادا است. این موسسات رزومه شما را با توجه به مشاغل موجود در سطح ایالت و کشور بررسی کرده و با ارائه یک توصیه نامه شما را برای مراجعه به شرکت‌های مورد نظر راهنمایی می‌کنند. شرکت‌های کانادایی به موسسات کاریابی  اعتماد زیادی دارند چرا که این موسسات به صورت تخصصی فعالیت می‌کنند و زمینه کاری مناسب را برای افراد متخصص تشخیص می‌دهند. به همین دلیل شانس پیدا کردن کار با این روش از احتمال بیشتری برخوردار است. 

نکته بسیار مهمی که درباره ویزای کار در کانادا وجود دارد این است که شما نمی‌توانید از داخل خاک کانادا یک ویزای دیگر را به ویزای کاری تبدیل کنید. اگر در طول اقات با ویزای توریستی بتوانید پیشنهاد شغلی بگیرید، باید پس از ترک خاک کانادا و از داخل خاک ایران برای ویزای کار کانادا درخواست دهید. در مورد تبدیل ویزای تحصیلی به کاری در قسمت قبل توضیح دادیم که اگر شرایط لازم را داشته باشید، می‌توانید اجازه کار پس از تحصیل را از خاک کانادا به ویزای کار تبدیل کنید. کسانی که در کانادا تحصیل کرده‌اند، شانس شرکت در برخی برنامه‌های استانی کانادا را نیز دارند و می‌توانند از طریق آن در کانادا شغل پیدا کرده و اقامت بگیرند.

سایت‌های معتبر کاریابی در کانادا

https://www.jobboom.com
https://www.bcjobs.ca
https://www.gojobs.gov.on.ca/jobs.aspx
https://www.saskgobs.com
https://www.albertajobcentre.ca
https://www.gov.mb.ca/govjobs

جمع بندی ویزای کار کانادا

برنامه 3 ساله پذیرش مهاجران در کشور کانادا با تمرکز بر جذب حداکثری نیروی کار تنظیم شده است. اگر از تخصص و مهارت لازم برخوردار هستید، کشور کانادا گزینه‌ای جذاب و فرصتی مناسب برای اخذ اقامت از طریق کار است.

حداقل سابقه کار برای ویزای کار کانادا چقدر است؟

در سیستم امتیازبندی حداقل 1 سال سابقه‌کار ذکر شده است. اما طبیعی است که هر‌چقدر سابقه کار بیشتری داشته باشید، امتیاز شما بالاتر و شانس اخذ ویزا بیشتر است.

انواع ویزای کار کانادا کدامند؟

مهاجرت کاری به کانادا از طریق برنامه فدرال
اسکیل ترید کانادا (Skilled Trade)
جاب آفر کانادا (Job Offer)
ویزای کار استانی کانادا (PNP)
ویزای خود اشتغالی کانادا
ویزای کار بعد از تحصیل کانادا (PGWP)
برنامه انتقال درون شرکتی ICT کانادا

شرایط دریافت ویزای کاری کانادا چیست؟

داشتن جاب آفر معتبر از کارفرمایی کانادایی (برای ویزاهای کاری باز Open Work Permit- نیاز به جاب آفر نیست)
دریافت تاییدیه LMIA از وزارت کار کانادا توسط کارفرما (برای جاب آفرهایی که نیاز به مجوز LMIA دارند)
عنوان شغلی جاب آفر در طبقه‌بندی ملی مشاغل NOC کانادا باید شامل ناک TEER 0 (یعنی سطح مدیریتی) یا ناک TEER 1 (سطح حرفه‌ای) و یا ناک TEER 2, 3 (سطح فنی) باشد.
داشتن مدرک تحصیلی معتبر
داشتن سوابق کاری تخصصی و مرتبط
داشتن توانایی مالی کافی برای تامین هزینه‌های زندگی در کانادا
داشتن مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی خوب
داشتن سلامت جسمانی
عدم داشتن سوء پیشینه

مدارک لازم برای دریافت ویزای کار کانادا چیست؟

اسکن پاسپورت با اعتبار بیش از ۶ ماه
نامه جاب آفر و قرارداد کاری کارفرما (برای ویزاهای کاری نیازمند به جاب آفر)
تاییدیه LMIA (برای جاب آفرهای نیازمند به تاییدیه LMIA)
داشتن CAQ (در صورت کار کردن در استان کبک)
دو قطعه عکس ۳.۵ در ۴.۵
گواهی عدم سوء پیشینه
آزمایشات پزشکی (در صورت لزوم)
ارائه مدارک مالی
ارائه سوابق کاری
ارائه مدارک تحصیلی
ارائه مدرک زبان (در صورتی که شرط لازم برای دریافت جاب آفر بوده است)
ارائه سند ازدواج (در صورت وجود)
تمام مدارک فارسی باید به انگلیسی یا فرانسه ترجمه شوند.

ویزای کار کانادا چند ساله است؟

ویزاهای کار کانادا معمولا به مدت ۱ تا ۲ سال صادر می‌شوند و حداکثر اعتبار آن‌ها ۴ سال است.

آیا با ویزای توریستی امکان کار کردن در کانادا وجود دارد؟

خیر، اما امکان تبدیل ویزای توریستی از داخل کانادا به ویزای کاری یا تحصیلی تحت شرایط خاصی وجود دارد.

آیا امکان ارائه درخواست ویزای کار موقت و درخواست برای اخذ اقامت دائم به طور همزمان وجود دارد؟

بله، امکان اقدام به طور همزمان وجود دارد. متقاضیان می‌توانند قصد دوگانه داشته باشند و این به این معناست که متقاضی می‌تواند به طور موقت در کانادا کار کند و پس از آن به طور دائم در کانادا اقامت داشته باشد و کار کند.

امتیاز شما به این مقاله

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا